Magyar Mesterek Műhelye

Kiállítás a Pajta Tárlatban

– Szegedinácz Anna –

Szombaton délután Takács Péterrel beszélgettünk a Pozsgai Imre gyűjteményéből válogatott kiállításról:

– Érdekes kiállítás, mert a XX. századi Európában – annak különböző térségeiben – alkotó képzőművészek anyagát láthatjuk.
A XIX. században, ha a magyar képzőművészek elhagyták Magyarországot, akkor általában Bécsbe, Münchenbe mentek, mert ezek voltak akkor a nagy képzőművészeti központok. A Nagybányai-Iskola is Münchenből költözött haza, nem Párizsba mentek, ahol zajlottak az új nagy képzőművészeti történések, ahol aztán kialakult a XX. századi képzőművészet. Imre kiállítási anyagában is van Párizzsal kapcsolatos alkotás.

A magyar képzőművészetre igazán nagy hatása a Római Iskolának volt. Az a Római Iskola, ami visszatekintett a XIII-XIV. századi kora reneszánsz képző­művészetre, fantasztikus színeket jelentett és olyan világot, mely a tradíció mellett meg is újította a magyar képzőművészetet.
Ezért érdekes ez a kiállítás. Érdekesek azok a képzőművészek, akik itt éltek ugyan Magyarországon – vezető mesterük Molnár C. Pál volt –, mégis rengeteg időt töltöttek Olaszországban.
Mindebbe enged betekintést Imre gyűjteménye, ezért különleges. Nemcsak a nagy, közismert mesterek munkáit lehet látni, hanem azoknak a művészeknek az alkotásait, akiknek jelentős munkáik vannak itt Százhalombattán, az ő gyűjtésében.

– Hogyan érintett téged ez az anyag?

– Azért lepett meg, mert én célzatosabban gyűjtök. A kolozsvári képzőművészek között van öt festő, akinek a munkáit gyűjtöm. Néha lelépek én is jobbra-balra, ha olyan alkotást találok, amely szembetűnően szép számomra, és meg tudom venni.

Pozsgai Imre sokkal szélesebb körben válogat. Hihetetlenül jó szeme van. Azt is látja – mint az első Zsótér képnél –, ami elfeketedett, elszíneződött lakkal van leápolva. Ugyanis 100 évvel ezelőtt így tartósították. Mégis meglátta, hogy mögötte milyenek az eredeti színek, milyen a kép belső szerkezete. Ha beadja restaurálni, előjönnek majd az eredeti színek, formák.

Ehhez kell a szem, hogy amikor elmegyünk olyan helyre, ahol sok eladó kép van, felismerje, ki tudja választani azt az egyet, ami odafigyeléssel, restaurálással, új képkerettel úgy felöltöztethető, hogy a végeredmény megdöbbenti az ember.

– Terveztek-e kiállításokat az Óvárosi Művelődési Házban?

– Nyáron tele vagyunk táborokkal. Szeptember után, ahogyan beindul a működés normális menete és minden feltételt meg tudunk teremteni hozzá, akkor rendezünk ott is kiállításokat.